Po pozvoľnom poklese cien palív v lete a v septembri sme sa v októbri dočkali prekvapenia. Benzín a hlavne nafta sa vydali na cestu zdražovania. Súvisí to s nedostatkom výrobných kapacít v Európe, so štrajkami v rafinériach vo Francúzsku a s naskladňovaním nafty pred zimou ako palivom na vykurovanie. Začiatkom novembra nafta mierne zlacnela o 1,5 centa a podobne aj benzín. Môže to byť len krátka korekcia, nakoľko cena ropy stúpa a aj výmenný kurz Eura k US doláru slabne. To sú faktory, ktoré neveštia pre ceny palív nič dobré.
Benzín
Benzín je na Slovensku v porovnaní s krajinami v regióne relatívne lacný. Jeho cena je dnes rovnaká ako v Česku. Maďarsko stále uplatňuje pre štát nákladnú reguláciu ceny, za ktorú je dostupný len občanom Maďarska. Poľko uplatňuje výrazne nižšiu DPH a tiež je v krajine silné konkurenčné prostredie.
Slovensko malo rekordné ceny benzínu na úrovni 1,95 eur za 1 liter v lete a dnes je benzín o viac ako 20 centov lacnejší. Oproti minimálnej cene, na ktorú sa benzín dostal začiatkom školského roka (1,64 eur za 1 liter) je dnes benzín drahší takmer o 10 centov.
Pred rokom stál benzín presne 1,50 eur za 1 liter a dnes je o 15% drahší.
Nafta
Nafta je na Slovensku a aj v celom regióne veľmi drahá a jej cena sa približuje rekordným letným hodnotám vo všetkých krajinách. Maďarsko stále uplatňuje pre štát nákladnú reguláciu ceny, za ktorú je dostupná len občanom Maďarska. V Poľsku je cena na rekordnej úrovni, ale krajina uplatňuje výrazne nižšiu DPH a má silné konkurenčné prostredie, Tieto faktory udržujú cenu stále nižšiu ako na Slovensku alebo v Česku.
Nafty je v regióne a v celej Európe nedostatok, jej cena je na rekordných úrovniach. Nedostatok prehĺbili štrajky v rafinériach vo Francúzsku počas októbra a stále nie plný nábeh výrobných kapacít po dlhej odstávke v rafinérii OMV v Rakúsku.
Pred rokom stála nafta presne 1,40 eur za 1 liter a dnes je takmer o 40% drahšia.
Akú úlohu hrajú dane u benzínu a u nafty?
Slovenské ceny palív sú bez dane v Európe medzi 10 krajinami s najnižšou cenou. Ale veľmi vysoké spotrebné dane a aj vysoká DPH spôsobuje, že koncová cena je spolu s porovnateľnými cenami v Česku vyššia ako v Poľsku a v Maďarsku. Slovenská vláda nikdy neurobila žiadne ani len dočasné opatrenia na zníženie spotrebnej dane, alebo DPH. Česká vláda znížila v lete spotrebnú daň na naftu aj benzín o 6 centov na 3 mesiace od júna do septembra. Kliknutím na obrázok alebo túto linku sa dostanete od nášho prehľadu a môžete si voliť typ paliva a krajinu pre porovnanie v grafe.
Vyhliadky na najbližšie obdobie
Na Slovensku majú veľkí hráči tendenciu rast cien ropy premietať do cien palív relatívne rýchlo a s poklesom otáľajú a prichádza neskôr. Tento prístup vyhladzuje rast a pokles cien, ale dlhodobo máme pocit, že palivá by mobli byť na Slovensku lacnejšie.
Zvlášť, ak sú vyrábané z ruskej ropy URAL, ktorá je od februára výrazne lacnejšia ako ropa Brent. Rozdiel sa pohybuje v koridore 20% – 30% a aj dnes je ropa URAL lacnejšia o približne 20 USD ako ropa BRENT, ktorá sa obchoduje za približne 95 USD za barel.
Existuje predpoklad, že sa zachová vysoký rozdiel medzi koncovými cenami nafty a benzínov aj do konca roka 2022. Mierna zima môže spôsobiť stabilitu cien u nafty, ale naopak nástup veľmi chladného počasia bude tlačiť ceny nafty vyššie.
V prvom novembrovom týždni prišlo ku korekcii ceny nafty o 1,5 centa smerom dole a rovnaký vývoj sme zaznamenali aj u benzínu. Posledné úpravy cien boli teda smerom dole.
Leave a Reply