Palivá na čerpačkách sú už lacnejšie ako pred agresiou Ruska v Ukrajine

Zdieľajte:

Benzín je tak ako sme boli zvyknutí = drahší ako nafta. Nafta je s cenou Euro 1,45 za liter až o pol Eura lacnejšia ako v lete minulý rok a to je významný pokles. Benzín sa približuje k psychologickej hranici Euro 1,50 za liter. Medziročne máme dnes palivá (v našom indexe) lacnejšie o 30% a to je významný faktor pri verejnej doprave, pri logistike tovarov a služieb a nakoniec aj pri výdavkoch štátu a verejnej správy.

Očakávame, že to bude mať zásadný vplyv na pokles medziročnej inflácie v apríli a v máji. To sú mesiace, na ktoré “dovidíme”. Následne by sa tieto nižšie náklady mali premietnúť do cien mnohých služieb a tovarov, ide letná sézóna – obdobie vysokej dopravy a spotreby. Píšme “mali”, lebo na Slovensku sme pri inflácii zvyknutí na vysoké amplitúdy pri rastoch cien a na pomalé úpravy cien smero dole. Je to dôsledok slabej konkurencie na našom trhu. Vo všetkom: od vajec, cez maslo, cukor a samozrejme aj ponuku na čerpacích staniciach.

Ale mámo dobrú správu: prichádza na trh s mohutným nástupom ORLEN UNIPETROL. Zamieša karty a určite budeme aj na pumpách MOL, SLOVNAFT, a OMV tankovať vďaka konkurenčnému tlaku lacnejšie. O výsledkoch skupiny MOL si prečítane na konci nášho článku: gratulujeme k mimoriadne dobrým výsledkom. Vitajte v lepších časoch, priatelia!

My máme 2 aplikácie, kde si viete vyklikať akúkoľvek krajinu Európy, vybrať z druhov palív, navoliť: bez daní alebo s daňami (spotrebné dane a DPH) a porovnať si vývoj cien palív na čerpacích staniciach za pár rokov dozadu. Nech sa páči:
1) animácia vývoja cien palív
2) dashboard – prehľad vývoja cien palív v Európe

Prehľad vývoja a klesanie cien palív benzínu 95 a Dieselu sme dali do grafov nižšie. Benzín klesá s cenou posledný mesiac a významne od júla 2022, nafta klesá v podstate od novembra 2022.

Prehľad vývoja cien palív posledné 2 roky od januára 2021

NAFTA DRAHŠIA AKO BENZÍN

Zvyknutí sme na drahší benzín ako na naftu, ale vďaka prechodnému nedostatku nafty od septembra 2022 až do konca marca 2023 bola nafta drahšia ako benzín. Už je tomu koniec a od apríla 2023 je dieselu=nafty dostatok jej koncová cena je nižšia ako cena benzínu.

Nafta bola u nás v novembri s cenou Eur 1,91 až o 20 centov drahšia ako benzín. Dnes je naopak benzín drahší o viac ako 10 centov. Nafta sa dostala o pol Eura nižšie z ceny 1,91 ku 1,42 za liter.

NAFTY SA SPOTREBUJE OVEĽA VIAC AKO BENZÍNOV

Pre ekonomiku, pre infláciu a nakoniec aj pre spotrebiteľov: firmy, samosprávy a štát, pre občanov je dôležité poznamenať, že nafty sa spotrebuje asi 3 krát viac ako benzínu. Je to pochopiteľné, na diesel jazdia autobusy verejnej dopravy, nákladné autá, a na Slovensku aj veľká časť osobných áut. Preto je pokles ceny nafty oproti minulému roku výrazne dobrá správa.

Pripravili sme PALIVOVÝ INDEX = cenu paliva na 1 liter objemu, pričom diesel je v ňom zastúpený troma dielmi a benzín jedným dielom. Aproximuje to priemernú nákupnú cenu palív na Slovensku a jeho vývoj je zaujímavý pre pochopenie pocitov zákazníkov na pumpách a aj pre očakávané dopady na infláciu spotrebiteľských cien.

Vývoj PALIVOVÉHO INDEXU – ceny palív na čerpačkách na Slovenku za 3 roky

ČOHO SME SA PRI CENE PALÍV DOČKALI

  • Celý čas od apríla 2021 ceny palív medziročne dvíhali a to malo zásadný vplyv na infláciu
  • Najvyššie medziročné nárasty, až o 60% boli minulé leto a inflácia šialene rástla
  • Od začiatku marca 2023 medziročne palivá konečne po 2 rokoch na cene klesajú a posledné dáta za týždeň končiaci 8. májom hovoria o medziročnom poklese 34%.
  • Pokles cien nastal tak u benzínu – o pár centov oproti februáru 2022 pred agresiou, ako aj u nafty, kde je pokles takmer 20 centov.

NAŠE OČAKÁVANIA

Samorejme, kým to všetci spotrebitelia (firmy v logistike, samosprávy-verejná doprava) priznajú a premietnú do svojich cien, ubehne v Dunaji veľa vody. Ale oneskorenie by nemalo byť viac ako 2-3 mesiace a v lete by sme mali vidieť nižšie ceny všetkého, kde doprava a jej náklady hrajú vysokú úlohu. “Mali.”

Dôležité je, aby trend poklesu pokračoval na čerpacích staniciach, kde podľa vyjadrení hovorcov veľkých hráčov “výkyvy v cene suroviny = nafty” vyhladzujú.

Cena ropy Brent / WTI, ale hlavne ruskej URAL je dnes o 25%-30% nižšie ako pred rokom a dolár je lacnejší o ďalších 100. Ropa je výrazne lacnejšia ako pred rokom už od začiatku roka a kolíše u Brentu okolo 80 USD a u Uralu s diskontom 20-25 USD pod úrovňou 60 USD. Výsledný pokles ceny v Eurách by nemal byť medziročne menej ako 1/3 a tak je racionálne očakávať, že palivá budú lacnejšie. Elektrina a plyn používané v rafinérkach sú tiež lacnejšie ako pred rokom.

Vývoj cien ropy Brent a Ural za posledných 6 mesiacov.

CENA BENZÍNU NA BURZÁCH

Benzín – gasoline má v posledných týždňoch tiež priaznivý vývoj a zlacnel v USD cenách takmer o 20%. Nevieme samozrejme, aký bude vývoj ceny v najbližších týždňoch. Ale strašidelné predpovede, že palivá budú stáť okolo 2 Eurá za liter sa nenaplnili a veľmi pravdepodobne sa cenám okolo 2 Eur toto leto vyhneme.

KONKURENCIA NA SLOVENSKOM TRHU

Veľmi dobrou správou je príchod a expanzia spoločnosti UNIPETROL – ORLEN, ktorá vďaka transakcii v Poľsku, kde predala čerpacie stanice MOL-u, nadobudla na oplátku čerpacie stanice na Slovensku. Už dlhší čas má na samoobslužných čerpačkách palivá skoro o 10 centov lacnejšie a tento týždeň oznámila, že sa na Slovensku s počtom takmer 100 čerpačiek chce stať trhovou dvojkou. Situáciu dobre rozoberá tento článok.

Pri absencii cvičení a šetrení “primeraných marží” u slovenských dodávateľov naším Protimonopolným úradom, ktorý si vysoké ceny palív v roku 2022 nevšímal to vyzerá, že ceny napraví konkurencia a trh. V Česku boli v roku 2022 šetrenia ich Protimonoplného úradu na čerpačkách bežné, časté a primerane publikované a ceny v Česku boli skutočne nižšie ako na Slovensku. Príbeh o pozadí predsedu nášho protimonopolného úradu bol dostatočne v médiach diskutovaný a veríme, že dobe “nečinnosti” je koniec.

Slovensko totiž u mnohých komodít, tovarov a služieb trpí dvoma neduhami:
1) Pri náraste cien na Slovenku vidno oproti EU, Eurozóne a susedom vysoké amplitúdy=výrazne vyššie rasty cien
2) Pri všeobecnom poklese cien tovarov a služiev v EÚ , Eurozóne a aj u susedov sa tento pokles deje aj na Slovensku, ale pomaly a s oneskorením

Výborným príkladom sú potraviny (pozrite si Vizaulizácie Eurostatu), ale ani palivá nie sú výnimkou.

KOMU SA V TOMTO PROSTREDÍ DARÍ

Víťazom roka 2022 je samozrejme najvýznamnejší hráč na slovenskom trhu palív: koncern MOL s dcérskou spoločnosťou Slovnaft. Je dobré vidieť a čítať, že sa spoločnosti MOL mimoriadne v roku 2022 darilo, narástol jej rekordne predaj, cashflow a aj zisky. K výsledkom samozrejme gratulujeme a radi vidíme, že sme prispeli.

  • Čistú CCS-based EBITDU mal MOL GROUP v roku 2022 na 4,7 miliardách USD s medziročným rastom 43%, čo je viac ako rast tržieb o 39%
  • Prevádzkový cashflow pred úpravami prevádzkového kapitálu (zásoby, pohľadávky, záväzky) majú v MOL GROUP za rok 2022 na 5 miliardách USD s medziročným rastom 27%
  • Zadĺženie spoločnosti kleslo voči EBITDA zo 65% na menej ako polovicu: 30%, čo je fantastický výsledok
  • Chválime 2 miliardy USD investícií, je ich z čoho financovať a veríme, že sa mnoho stomiliónov podarilo investovať aj na Slovensku

Výročnú správu s detailnými výsledkami spoločnosti-skupiny MOL GROUP za rok 2022 si nájdete v prekliku na túto vetu.

POROVNANIE CIEN PALÍV V SUSEDNÝCH KRAJINÁCH

Na stránke ČAPPO nájdete vývoj cien palív v regióne za posledné 2 týždne a je to dobrá indikácie toho, kde, za koľko a čo kúpite. Slovensko vyzerá veľmi dobre. Dnes máme lacnejší benzín ako v susednom Maďarsku, v Rakúsku a aj ako v Česku. Naftu natankujete oproti naším cenám lacnejšie len v Česku. Poľsko má dlhodobo nižšie ceny benzínu a aj nafty, ale rozdiely klesajú.

Regionálne porovnanie cien benzínu a nafty a vývoja v posledných 2 týždňoch
Zdieľajte: